Skip to main content

מחקרים

במסגרת ההתמחות לתואר שני בקתדרא ע"ש מצ'אדו מתבצעת פעילות מחקרית ענפה בשיתוף עם הסטודנטים לתואר שני ושלישי בתחומים מגוונים:

1. גיל קוגניציה ופנאי – משאבים פיצוי באוכלוסייה עם מוגבלות:

 

Lifshitz, H., Shnitzer-Meirovich, S., & Yozevitch (2024). Exploring Crystallized and Fluid Intelligence in Down Syndrome Using Graph Theory. Scientific Report 14:23738 1 | https://doi.org/10.1038/s41598-024-74815-5

Zemach, M., Lifshitz, H., & Vakil, E. (2023). Brain reserve theory: Are individuals with intellectual disability more vulnerable to age than peers with typical development?  Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. https://doi.org/10.1111/jar.13096.

חן א., בוסתן נ., טל  ד., ניסים ש., ליפשיץ  ח. (2022)  תאוריית "הגיל המפצה": פיתוח יכולות קוגניטיביות, רגשיות והתנהגותיות לקידום איכות החיים בקרב מבוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית  בתוך: מוגבלות שכלית התפתחותית: תאורייה, מחקר והשלכות יישומיות. מיכל אל -יגון ומלכה מרגליות.

Lifshitz, H.. Eden, S., Gur A., Snitzer -Meirovitz, (2022). The Contribution of Distress Factors and Coping Resources to the Motivation to Use ICT among Adults with Intellectual Disability during COVID-19. Education and Information Technology.

Lifshitz, B. H., Bustan, N., & Shintzer-Meirovitz, S. (2021). Intelligence trajectories in adolescents and adults with Down syndrome: Cognitively stimulating leisure activities mitigate health and ADL problems. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 34(2), 491-506. doi:10.1111/jar.12813

Lifshitz, H. (2020). Growth and development in adulthood in persons with intellectual disability: New frontiers in theory, research, and intervention (8 chapters). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-38352-7

Lifshitz-Vahav, H., Shnitzer, S., & Mashal, N. (2016). Participation in recreation and cognitive activities as a predictor of cognitive performance of adults with/without Down syndrome. Aging and Mental Health, 20(9), 955-964. doi:10.1080/13607863.2015.1047322

Lifshitz, H., Kilberg, E., & Vakil, E. (2016). Working memory studies among individuals with intellectual disability: An integrative research review. Research in Developmental Disabilities, 59, 147-165. doi:10.1016/j.ridd.2016.08.001

2. חינוך אקדמי גבוה לבוגרים עם מוגבלות:

ניסים, ש. חן, א. טל, ד וליפשיץ, ח. (2024). "עוצמות" קמפוס אקדמי בן שלושה שלבים לאנשים עם מוגבלות שכלית". בתוך סליל החיים. תחנות בחייהם של אנשים עם מוגבלויות. הוצאת גבעת ושינגטון. (עמ. 249-266)

Lifshitz, H., Shnitzer-Meirovitz, S. & Vakil, E. (2023). Postsecondary university education increases crystallized and fluid intelligence of adult students with intellectual disability. European Journal of Special Needs and Education. https://doi.org/10.1080/08856257.2023.2177944

Lifshitz, H., (2023). Post-secondary academic enrichment contribution to cognitive performance of adults with intellectual disability and  their attitudes toward the program. Education and training in Autism and Developmental Disabilities, 58(2), 235–249.

Lifshitz, H., Verkuilen, J., Shnitzer-Meirovich, S., & Altman, C. (2018). Crystallized and fluid intelligence of university students with intellectual disability who are fully integrated versus those who studied in adapted enrichment courses. PLoS ONE, 13(4), Article e0193351. doi:10.1371/journal.pone.0193351

טל, ד', (2017).  הכשרה ל"הוראה מכילה": מסע בשלושה נתיבים. בתוך:  ש' סיטון וי' גילת (עורכים), כותבים חינוך- על הקשר שבין התיאוריה למעשה החינוכי (225-247), פרדס הוצאה לאור.

3. מחוננות באוכלוסייה עם רב גוניות קוגניטיבית:

Lifshitz, H., Berko, K., Shnitzer-Meirovitch S., (2024). Visual Arts Talent among  Adolescents with Intellectual Disability: The Global Domain Approach. THINKING SKILLS AND CREATIVITY, 52, 1-10.

ריגר, מ. ליפשיץ, ח. (2023) "מחוננות" באוכלוסייה עם מוגבלות שכלית בתחומי הספורט והמוסיקה -פוטנציאל להכשרה אקדמית ותעסוקתית. עבודת  מ.א.  הפקולטה לחינוך,  אוניברסיטת  בר אילן

ברקו ק. אינטליגנציה קריסטלית ופלואידית, גמישות קוגניטיבית ויצירתיות בקרב מתבגרים עם מש"ה בעלי כישרון בתחום האומנות החזותית - פוטנציאל הכשרה אקדמית ותעסוקתית.

4. מיקרו ומקרו בשפה נרטיבית באוכלוסייה עם מש"ה:

Carmit Altman, Hadas Dueck , Shlomit Shnitzer-Meirovich & Hefziba Lifshitz (2024). Contribution of an Academic Writing Intervention on the Micro-Macrostructure Skills of Students with Intellectual Disability. Clinical Linguistics & Phonetics

Altman, C., Avraham,  I., Lifshitz, H., Shnitzer-Meirovitz, (2022): How do students with Intellectual Disabilities tell stories? An investigation of narrative macrostructure and microstructure, Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities.

5. טרג'קטורים של אינטליגנציה, שפה וכושר קוגניטיבי באוכלוסייה עם רב גוניות קוגניטיבית:

* התפתחות האינטליגנציה והכושר הקוגניטיבי/שפה/זיכרון לאורך מעגל החיים: נתיב לקו

* אילנית דוויק: תרומת גורמים אנדוגניים ואקסוגניים על נתיבי התפתחות הנרטיב מיקרו ומאקרו בקרב מתבגרים ובוגרים עם מש"ה

* חכם ד. שינויים בתחום הקוגניטיבי, החברתי ובהתנהגות מסתגלת בקרב מבוגרים עם  מש"ה ואוטיזם: נתיב מואץ/ יציב.

* פרופ' נ: טרג'קטורים של אינטליגנציה רגשית

6. מתמטיקה וגאומטריה:

מנחה: ד"ר אירית חן:

*קליין א. חשיבה מתמטית (מושגי יסוד, פעולות ופתרון בעיות)  בקרב מתבגרים ומבוגרים עם מש"ה: קשרים  ונתיבי התפתחות

*בראנסה ס. השפעת עומק העיבוד- שטחי ועמוק  על פיתוח חשיבה גיאומטרית בקרב מתבגרים ומבוגרים עם מש"ה (יציב או מתמשך).

7. עמדות והכשרת ציוותי הוראה של תלמידים עם מש"ה:

מנחה: ד"ר דליה טל

* א. מוקדס - הקשר בין התפיסה האקולוגית לבין תפיסת בניית תל"א וקידום התלמיד: השוואה בין צוות רב-מקצועי בגני ילדים עם עיכוב התפתחותי לבין גני תקשורת.

* י. עקיבא - תרומת סדנא בנושא נגישות לתכנית הלימודים הרגילה ואסטרטגיות התאמה על אמונת מורים ביכולת ההשתנות הקוגניטיבית של תלמידים עם מ"ש, עמדות ותחושת מסוגלות בהנגשת תכנית הלימודים

* א. ספיר –שינוי עמדות מורים כלפי תלמידים עם מ"ש

* ה. לוי - השפעת סדנה בנושא ת"ל לחינוך אורייני -הומניסטי לתלמידים עם  מ"ש קשה ועמוקה, על עמדות סייעות כלפי: יכולת ההשתנות הקוגניטיבית והרגשית של תלמידיהן, מסוגלותן העצמית של הסייעות ואיכות חייהן.

8. "עוצמות" ותכניות התערבות:

תרומת הלימודים באקדמיה על היכולת הקוגניטיבית ושיפור ה- IQ

אסטרטגיות:

א. אלשייך: הבדלים בלמידה בין שימוש בספר אלקטרוני לבין ספר מודפס

פוזנר ש., בן צבי מ. : מיכללה לבוגרים הזקוקים לתמיכות מרובות  ותרומתה  ליכולות קריסטליות ופלואידיות של הבוגרים

9. שיפור האינטראקציה התיווכית בקרב צוותים בגני ילדים:

ד"ר שושנה נסים

* חלף ל. תרומת סדנה בגישת MISC-CAB  והון פסיכולוגי כמשתנה מתווך, על העמדות ואיכות האינטראקציה בין צוות רב מקצועי לפעוטות עם עיכוב התפתחותית

כהן בוננה י.  תרומת המסגרת החינוכית, חינוך מיוחד וחינוך רגיל, על האינטליגנציה הרגשית, הישגים לימודיים בקריאה ומתמטיקה ופוטנציאל הלמידה של תלמידים מתבגרים עם מוגבלות שכלית, תסמונת דאון.

10. הורים/אחאים לילדים עם מוגבלות:

מנחה: פרופ' אילת גור - מכללת תל חי

*בן זיו ל.  - בחינת הקשר בין גמישות פסיכולוגית, לחץ הורי, רגשות הוריים ואסטרטגיות התמודדות כמשתנה מתווך לבין תפקוד רפלקטיבי, מסוגלות עצמית הורית  ואיכות האינטראקציה לפי מודל ה-  MISC בין הורים לילדים עם וללא מוגבלות.

*עטאללה א. - התפקיד הממתן של גמישות פסיכולוגית ותמיכה משפחתית וזוגית. אימהות לילדים עם מש"ה במגזר הערבי.

*בן תורה א. - חיפוש עזרה, מחוברות לטיפול וצמיחה אישית בקרב הורים לילדים עם עיכוב התפתחותי והורים לילדים עם ASD בגיל הרך.

דמרי ש. - תרומת אובדן משאבים, ידע ומעורבות בטיפול להגדרה עצמית ורווחה נפשית בקרב אחאים לבוגרים ומתבגרים עם מש"ה, עם אוטיזם ועם התפתחות תקינה.

* ברוידא ת. - טראומה - וחוסן בקרב תלמידים עם מש"ה המתגוררים באזורי לחימה בעצימות גבוהה ונמוכה מפרספקטיבה של התלמידים והוריהם.

*רייך א. -

Psychological Flexibility, Parental Reflective Functioning, and Coping Strategies Among Parents of Children with Autism: A Gender-Inclusive Analysis with Parental Efficacy as a Mediator.