הקתדרא לחקר כושר ההשתנות והתפתחות האינטליגנציה ע"ש מצ'אדו עוסקת בפעולות יישומיות ומחקריות המיועדות לקידום יכולת ההשתנות האנושית.
פעילויות הקתדרא מתמקדות בחקר וקידום כושר ההשתנות האנושית והתפתחות האינטליגנציה בקרב אנשים בעלי הנמכה קוגניטיבית ומוגבלות שכלית בהשוואה לבעלי התפתחות תקינה לאורך מעגל החיים: ילדים מתבגרים, מבוגרים וקשישים.
פעילויות הקתדרא מתמקדות בשלושה מוקדים עיקריים:
א. תמיכה במחקרים לתואר שני ושלישי העוסקים בחקר וקידום כושר ההשתנות של אנשים עם הנמכה קוגניטיבית ומוגבלות שכלית לאורך מעגל החיים:
התמיכה מתמקדת בעיבודים סטטיסטיים, עריכה מדעית, רכישת מבחני אינטליגנציה, תשלום לפסיכולוגים להעברת מבחני אינטליגנציה, עיבוד החומר לפירסום ועוד.
ב. "שולחנות עגולים" - בימת דיון של פורום אנשי מדע העוסקים בחקר וקידום אוכלוסייה בעלות רמות שונות של מוגבלות:
הפורום ידון בפיתוח וקידום סוגיות ייחודיות הקשורות להשתנות האנושית של אנשים בעלי הנמכה קוגניטיבית ומוגבלות שכלית. הפורום יקיים שולחנות עגולים בנושאים נבחרים ויוציא חוברות מדעיות שיכללו אסופת מאמרים, תקצירים ופרוטוקול של הדיונים בנושא.
ג. פרוייקט "עוצמות" - שילוב אקדמי בן 3 שלבים לבוגרים עם רב גוניות קוגניטיבית:
'עוצמות': תיאוריה, מציאות ומחקר
"אם תרצו אין זו אגדה"
6 סטודנטים עם מוגבלות שכלית (עם וללא תסמונת דאון) - מסיימים לראשונה תואר ראשון במסגרת פרויקט 'עוצמות'
חלוציות ופריצת דרך
מאת: פרופ' חפציבה בתיה ליפשיץ, הפקולטה לחינוך אוניברסיטת "בר אילן"
6 הסטודנטים שוברים את "תקרת הזכוכית" של בוגרים עם מש"ה, משנים תפיסות סטריאוטיפיות סטיגמטיות לגבי יכולת הלמידה של אנשים עם מש"ה (כולל האבחנה של ה5 2013--DSM המדריך הדיאגנוסטי של ליקויים של ה-APA) ומוכיחים כי אנשים עם מוגבלות שכלית מסוגלים ללמידה אקדמית.
תיאור פרוייקט 'עוצמות'
פרויקט 'עוצמות' - הינו שילוב מודולרי בן 3 שלבים של בוגרים בעלי מגבלה קוגניטיבית בהשכלה הגבוהה. פרויקט זה פועל זו השנה התשיעית במסגרת הקתדרא לחקר וקידום כושר ההשתנות האנושית ע"ש מצ'אדו בפקולטה לחינוך, באוניברסיטת בר אילן בסיועה של הגב' עדה עוז – מנכ"לית עמותת עתי"ד - העמותה הישראלית לתסמונת דאון.
נכון לתשפ"ה משתתפים בו 120 בוגרים עם מגבלה שכלית התפתחותית, בוגרים עם הנמכה קוגניטיבית, בוגרים עם נכות פיזית עם הנמכה קוגניטיבית.
בסיס תיאורטי: פרוייקט 'עוצמות' מבוסס על תאוריות מדעיות שפיתחה פרופ' ליפשיץ בהן תאוריית ה"גיל המפצה" (Lifshitz –Vahav, 2015; Lifshitz. 2020) וכן על סדרת מחקרים המאוששת תיאוריה זו. על פי התאוריה לעיכוב בהתפתחות בשנותיהם הראשונות של בעלי מוגבלות שכלית יש פיצוי בשנים מאוחרות יותר והם ממשיכים להתפתח ולהתקדם אף בשנות הבגרות. כלומר תיתכן השהיה של היכולות בגילאים הצעירים ופריחתן בשנים מאוחרות יותר.
בסיס הומניסטי: הפרויקט מבוסס על אמנת האום לזכויות אנשים עם מוגבלות (2012 ;2006) ולפיה מדינות שהן צדדים תבטחנה לאנשים עם מוגבלויות את אפשרות הגישה להשכלה גבוהה כללית, להכשרה מקצועית כללית, לחינוך כללי למבוגרים וללמידה לאורך החיים.
תאור התוכנית (בקצרה)
פרויקט 'עוצמות' - שילוב מודולרי בן שלושה שלבים של בוגרים בעלי מגבלה קוגניטיבית בהשכלה הגבוהה.
שלב א'
העשרה אקדמית מותאמת בקבוצה סטודנטים בעלי מגבלה קוגניטיבית מגיעים פעם בשבוע לפקולטה לחינוך באוניברסיטת "בר אילן" ליום לימודים בן 4 שעות. הקורסים הנלמדים הם: מבוא לפסיכולוגיה, מבוא לסוציולוגיה, סנגור עצמי, ספריה ומחשבים. המרצים הם סטודנטים הלומדים לתואר שני בחינוך מיוחד בהתמחות מוגבלות שכלית בפקולטה לחינוך בהדרכת מרצי ההתמחות במוגבלות שכלית.
מכללה לשילוב – עם דגש על שילוב תעסוקתי (20 סטודנטים ) מטעם "צ'יימס" – ארגון למתן שירותים לאנשים בעלי צרכים מיוחדים בישראל. האוריינטציה של מכללה זו היא תעסוקתית. המכללה נועדה לשמש גשר בין הבוגר לעולם התעסוקה ולשפר את יכולותיו של הבוגר עם מוגבלות להשתלב במקום עבודה בשוק החופשי ע"פ העדפותיו באופן מיטבי ויציב וכן לשנות את יחס המעסיקים והיחס החברתי בכלל כלפי בוגרים עם מוגבלות שכלית. הסטודנטים עובדים בבתי אבות ובבית החולים הווטרינרי בבית דגן. בהתאם לכך נושאי הלימוד במכללה כללו: גרונטולוגיה, מבוא לזואולוגיה, חשיבה חברתית, מבוא לתעסוקה ומיומנויות אקדמיות.
מכללה לבוגרים הזקוקים לתמיכות מרובות בתפקוד קשה ועמוק: בכל התוכניות של PSE בישראל ובעולם נעדרת נוכחותם של בוגרים עם מוגבלות שכלית קשה ועמוקה.
הקמת המכללה האקדמית – טכנולוגית מותאמת לבוגרים עם מוגבלות שכלית במעונות גל – היא ראשונה מסוגה בעולם ויש בה משום אפליה מתקנת כלפי אוכלוסייה זו. הבוגרים אינם מסוגלים להגיע לאוניברסיטה והלימודים מתקיימים במסגרת השיקום היומי שלהם. המכללה האקדמית מתקיימת – בשלב הנוכחי בסביבת הבוגרים עצמה – כלומר במעונות גל.
הבוגרים לומדים מבוא לסוציולוגיה וחשיבה חברתית ברמה בסיסית בליווי ספר אלקטרוני ואסטרטגיות ייחודיות והנתונים הסטטיסטיים מצביעים על שיפור בהישגים בעקבות ההשתתפות בפרויקט.
שלב ב'
שילוב קבוצתי בסמינריון מחקרי לתואר ראשון סטודנטים עם מש"ה משולבים בסמינריון מחקרי לתואר ראשון בחינוך מיוחד של פרופ' בתיה חפציבה ליפשיץ "התבגרות ובגרות בקרב אנשים עם נכות התפתחותית". הסטודנטים הרגילים מבצעים ניתוחים סטטיסטיים. ניתוח השאלונים והאינטרפרטציה נעשית יחד עם שתי הקבוצות.
מטרות ההוראה של הפרויקט בשלבים א' ו-ב' : מתן הזדמנות ללמידה בסביבה אוניברסיטאית לסטודנטים אנשים עם מוגבלות שכלית, הקניית ידע תיאורטי בנושאים אקדמיים הרלוונטיים לאוכלוסייה זו, נגישות לספריות האוניברסיטה, ביצוע עבודה מחקרית זוטא, לימוד משותף של נושא עם סטודנטים רגילים, שימוש בטכנולוגיות כאפליקציית זום.
המטרות החברתיות: מפגש עם סטודנטים רגילים בקורס עצמו וכן בשעת ההפסקה, העצמה וחיזוק הדימוי, הביטחון העצמי ואיכות החיים של הסטודנטים אנשים עם מוגבלות שכלית.
שלב ג'
תוכנית לתואר ראשון רב תחומי במדעי החברה של 6 סטודנטים עם מש"ה:
החל משנת תשע"ד ששה סטודנטים בעלי מגבלה קוגניטיבית משולבים בקורסים של התואר הראשון בקורסים של מדעי החברה והרוח באוניברסיטת בבר אילן.
בעבר, הם היו רשומים כשומעים חופשיים עם זכות בחינה – מעמד המאפשר לקבל קרדיט אקדמי על ביצוע עבודות ומבחנים. הם מלווים במנגישים אקדמיים (בעלי תואר שני ושלישי בוגרי ההתמחות ברב גוניות קוגניטיבית) ועל כל שעה אקדמית הם מקבלים לפחות שעה אקדמית של הכנה. הסטודנטים עמדו במטלות הקורסים וצברו עד תשע"ט כולל כה 32 נקודות קרדיט אקדמי מתוך 64 נקודות הנדרשות לתואר ראשון.
לאור זאת החליטה הנהלת אוניברסיטת בר אילן לרשום את הבוגרים עם המוגבלות כסטודנטים מן המניין.
בטקס הענקת תארים בהשתתפות רעיית הנשיא, גב' מיכל הרצוג בחודש יולי תשפ"ד, הם קיבלו תואר B.A רב תחומי במדעי החברה.

מצ"ב 2 סרטונים על פרוייקט עוצמות -
פרויקט 'עוצמות' – מדע עם נשמה:
https://www.youtube.com/watch?v=9p8cWOuFm-M
'סליחה על השאלה' עם סטודנטים עם מוגבלות שכלית המסיימים תואר ראשון: