תואר שני בחינוך מיוחד – מגמת רב גוניות קוגניטיבית
הפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר-אילן הוא המוסד להשכלה גבוהה היחיד בישראל (ובעולם) בו פועלת התמחות לתואר שני בחינוך מיוחד-במגמת רב גוניות קוגניטיבית, מטרייה הכוללת בתוכה אנשים עם הנמכה קוגניטיבית, יכולות אינטלקטואליות גבוליות ומוגבלות שכלית חושית ותקשורתית.
הלימודים מתמקדים בחקר ושיטות קידום של אוכלוסיות עם הנמכה קוגניטיבית, מוגבלות שכלית קלה ובינונית לצד קשה ועמוקה, נכויות פיזיות, חושיות ותקשורתיות.
הלימודים מציגים תאוריות חדשניות בתחום המוגבלות בהן : תאורית "הגיל המפצה", תאוריית הCognitive reserve' , תאוריית ה-Cognitive activity תאוריית ה-Safe -guard hypotheses ועוד. בין הנושאים הנלמדים ונחקרים: משאבי פיצוי באוכלוסייה עם מוגבלות שכלית וגבולית, אבחונים פסיכולוגיים ואיתור קשיים אקדמיים בקרב ילדים ובוגרים עם מוגבלות שכלית ורמה גבולית, טכנולוגיות -מודל ההסתגלותי לחברה, למשפחה ולקהילה, מחוננות באוכלוסיה עם מוגבלות, תפיסת הדת והמוסר באוכלוסיה עם מוגבלות ועוד. הקורס מציג מחקרים חדשניים מתחום הגנטיקה ומדעי המוח הרלוונטיים לתחום המוגבלויות הקוגניטיביות. נלמדים גם תאוריות השפה והחשיבה, אבחון קשיי קריאה ופיתוח תכניות התערבות, והתמודדות נפש ועוד.
הסמינריון המחקרי (לסטודנטים עם וללא תיזה) מתמקד בכתיבת הצעת מחקר לתואר שני.
הפרקטיקום של המגמה המתבצע בין כתלי האוניברסיטה במסגרת פרוייקט "עוצמות" (ראה לשונית). בסטודנטים בוגרים עם וללא תסמונת דאון מגיעים לאוניברסיטה ליום לימודים בן 4 שעות. הם לומדים מבוא לפסיכולוגיה, סוציולוגיה ועוד המותאמים לרמתם, כאשר המרצים בקורס הם הסטודנטים לתואר שני הלומדים במגמה.
רב גוניות קוגניטיבית
'עוצמות' - שילוב אנשים עם מוגבלות באקדמיה
'עוצמות' - שילוב אנשים עם מוגבלות באקדמיה
הצלחתו של הפרויקט הובילה ליצירת נבחרת של אנשים עם מגבלה קוגניטיבית, הלומדים לתואר ראשון ועל הדרך מלמדים את כולנו שתמיד כדאי לשאוף גבוה