המרכז מפעיל תוכנית חינוכית לתינוקות וילדים צעירים עם תסמונת דאון והוריהם
פעילות:
המרכז מעניק טיפול ל- 30 ילדים עם תסמונת דאון ומוגבלות שכלית ללא אטיולוגיה ספציפית.
גיל הילדים נע מ-3 שנים עד 10 והם מגיעים ליום פעילות אחד בשבוע.
הילדים מחולקים ל-2 קבוצות ב-2 מוקדי פעילות:
מוקד א': פיתוח קוגניטיבי, רגשי והתנהגותי של תינוקות ופעוטות עם מ"ש באמצעות אינטראקציה עם הוריהם. הפעילות מתבצעת במרכז.
- הפעילות בקבוצת התינוקות והפעוטות מתמקדת בהדרכת הורים ב-2 תחומים:
- הקניית עקרונות ה-MISC (עפ"י פ.קליין ז"ל) לשיפור האינטראקציה הורה-ילד. במסגרת פעילות זו מוצגים העקרונות להורים ובנוסף הם מתבקשים להסריט אותם באינטראקציה עם הילד בסיטואציות שונות כמו: משחק, האכלה, רחצה ועוד. סרטונים אלו מנותחים יחד עם ההורים במטרה לחזק התנהגויות מסוימות שלהם וכן להציג להם דרכי אינטראקציה נוספות כל זאת במטרה לקדם את הילד בתחומי ההתפתחות השונים.
- מוטוריקה קוגניטיבית-במסגרת פעילות זו ההורים מקבלים הדרכה הממוקדת בתחום ההתפתחות המוטורית לצד ניצול התרגול המוטורי גם לפיתוח קוגניטיבי. תדירות ההדרכה: ההורים באים לסדרה של 4 פגישות כל 6 שבועות.
מוקד ב': הקניית כישורי קריאה וחשיבה, חשיבה מתמטית ופיתוח חברתי רגשי לילדים עם מש"ה.
הפעילות מתבצעת במרכז בייקר פעם בשבוע לילדים עם מש"ה בני 3-10
הפעילות בקבוצת זו מתמקדת ב-3 תחומים:
- הקניית קריאה ופיתוח אסטרטגיות חשיבה בשילוב ארגז חול אינטראקטיבי – הגב' ג'ולי באור.
- פיתוח חשיבה מתמטית – גב' אביטל וייס.
- פיתוח מיומנויות תקשורת ושפה – גב' שרון קניג – קלינאית תקשורת
תדירות הפעילות: הילדים מגיעים אחת לשבוע, כל פעילות נמשכת 1/2 שעה.
התערבות מוקדמת בגיל הרך:
מטרה: מיצוי הפוטנציאל הגלום בפעוטות וילדים עם עיכוב התפתחותי באמצעות: פתוח יכולות למידה, פתוח יכולות קוגניטיביות, תקשורתיות, רגשיות וחברתיות.
יעד: לאפשר לפעוטות וילדים בעלי קשיים קוגניטיביים לחיות חיים מלאי הנאה, שמחה ושילוב בחברה.
גישה: חינוכית - אקולוגית המותאמת לסביבת הילד: בית, פעוטון, גן.
דרך: שילוב אינטראקציה תיווכית במערכת חיי היומיום, בכל פעילויות ה-LDA: אכילה, לבוש, רחצה, משחק ויצירה.
מחקרים בעשיה:
- הקשר בין אינטליגנציה לבין רכישת כישורי קריאה וחשבון בקרב ילדים עם מ"ש – פרופ' בתיה חפציבה ליפשיץ – פרופ' כרמית אלטמן, ד"ר ורדה רוזנטל, ליזה בן דוד
- התערבות לשיפור שפה אקטיבית ופסיבית - עבודת מ.א. של נירית סייג בהדרכת ד"ר כרמית אלטמן ופרופ' שרון ערמון לוטם המחלקה לבלשנות. הועברה תכנית התערבות בשפה לילדים במרכז.
