Skip to main content

חינוך רפואי – חיבור בין הוגנות לרפואה

בין אם בשל קשיי שפה בקרב ישראלים דוברי רוסית, ערבית או אמהרית, או אם בשל פערים תרבותיים או בין-דוריים, מתגוררות בגליל אוכלוסיות רבות המתקשות בהבנה ובביצוע של הוראות רפואיות. המטופלים אינם מבינים כראוי את המידע הרפואי הקיים, ואת הוראות הרופא או את החשיבות שבביצוען. 

כחלק ממשימתה של הפקולטה לרפואה ע"ש עזריאלי לקדם הוגנות בבריאות, מנהלת ד"ר סיון שפיצר, ראש החוג לבריאות האוכלוסייה, תוכנית ייחודית המתמקדת בהכשרתם של סטודנטים לרפואה להבנת הקשר בין חברה לרפואה והשפעתם של גורמים חברתיים על תוצאי בריאות. 

בין פעולותיה של ד"ר שפיצר בתחום החינוך, בולט ETGAR – פרויקט הדגל למעורבות בקהילה של האוניברסיטה, בתמיכת המועצה להשכלה גבוהה. הפרויקט מתמקד בעזרה למטופלים מאוכלוסיות מוחלשות במעבר מאשפוז לטיפול ביתי. מטופלים אלה, המגיעים לרוב מרקע תרבותי וסוציו-אקונומי נמוך, סובלים מקושי בהבנת מצבם הרפואי וביישום הוראות הרופאים, ולכן נמצאים בסיכון גבוה לאשפוז חוזר. במסגרת הפרויקט, סטודנטים לרפואה בשנים הקליניות, עוברים הכשרה ייחודית, ומלווים את המטופלים במהלך אשפוזם כמו גם עם שחרורם. בין השאר, מבקרים הסטודנטים את המטופלים בביתם לאחר השחרור, מוודאים כי המטופלים הבינו את מצבם הרפואי ואת הוראות השחרור מבית החולים, וכי הם נוטלים את התרופות הנדרשות באופן מדויק. עד כה ליוו הסטודנטים במסגרת ETGAR מעל 1,800 מטופלים מרחבי הגליל.