נגישות לרכבת בין-עירונית בישראל: השקעות בתשתיות מול אי שוויון
הרכבת חווה מעין תחייה בעשורים האחרונים, תוך השקעות נרחבות בפיתוחה. הצדקות רבות להשקעות אלו נשענות לא על ההיבט התחבורתי בלבד, אלא גם על יתרונות נלווים, ובמיוחד על הרעיון של פתיחת אפשרויות חדשות לאנשים חסרי רכב. בעוד שמחקרים רבים מתמקדים בזמינות של תחבורה להזדמנויות, מחקר זה שואף להעריך את מידת השוויוניות של ההשקעות. לשם כך, חשוב במיוחד לבחון עד כמה רכבת נגישה לאוכלוסייה חסרת רכב, לזהות מי נהנה מהשקעה זו - ומי אינו נהנה ממנה.
הרכבת הבין-עירונית מאופיינת באי-שוויון מרחבי מובהק, ולעיתים נוספות קווי אוטובוס מזינים כדי לצמצם פערים אלו. במאמר זה ניתחה קבוצת החוקרים את ההיבטים השוויוניים של פיתוח הרכבת הבין-עירונית בישראל, כולל שירותי ההזנה באוטובוסים, תוך בחינה של מיקום תחנות הרכבת ומיפוי של כל קווי האוטובוס המגיעים לתחנות הרכבת הכבדה ברחבי המדינה. בנוסף, נבחנו מאפייני היישובים שמקבלים שירות רכבת, ומאפייני האוכלוסייה המתגוררת בסמוך לתחנות האוטובוס על קווי ההזנה, וכן תדירות השירות באותן תחנות.
המחקר בחן את הנגישות לרכבת הבין-עירונית בישראל בהקשר של שוויון, ברמת פירוט חסרת תקדים, באופן שאיפשר לזהות אילו קבוצות אוכלוסייה עשויות להפיק תועלת מהשקעות הענק הנוכחיות בתשתיות רכבת. ממצאי המחקר מצביעים על כך שהאוכלוסייה הערבית נהנית פחות מהשאר, עם השלכות שליליות במיוחד על ניידות נשים, וזאת בעיקר בשל היעדר קווי הזנה נאותים למערכת הרכבת.
Rotem-Mindali, O., Feitelson, E., & Michael, Y. (2025) For whom the trains roll? An equity analysis of rail enhancement in Israel. Frontiers in Sustainable Cities, 7, 1468601. https://doi.org/10.3389/frsc.2025.1468601