פחד וניידות: נשים הולכות הרגל בעיר החכמה
הפערים הקיימים בתפיסת הפחד בקרב נשים הולכות רגל לעומת גברים הולכי רגל במרחב הציבורי מחייבים תשומת לב קפדנית. תחושת פחד והסיכון הממשי לתקיפה נחשבים כמשפיעים באופן שונה על נשים וגברים בשלבים שונים של החיים, ואף מגבילים את הניידות של נשים ומדירים אותן מהמרחב הציבורי.
המחקר הנוכחי נוקט בגישה הבוחנת את פחד ההליכה במרחבים ציבוריים בקרב נשים, תוך שימוש בתיאוריית הייצוג החברתי. על פי תיאוריה זו, פחד נבחן כתופעה קולקטיבית השייכת לקהילת הנשים, אשר נבנית באופן משותף על ידי יחידים באמצעות שיח יומיומי ופעולה. המחקר מתבסס על טווח רחב של גורמים סביבתיים, הן מרחביים והן זמניים, הנחשבים כמשתנים מנבאים משמעותיים לפחד נתפש. נוסף על כך, בתחום טכנולוגיות המידע והתקשורת (ICT) נעשים מאמצים מתמשכים לפיתוח אפליקציות לשיפור הביטחון האישי. עם זאת, על אף ההתקדמות בהבנת האופן שבו תפיסות ביטחון מתעצבות, לפי מיטב ידיעתנו, טרם נערכו מחקרים שהשתמשו בתיאוריית הייצוג החברתי כדי לחקור פחד בקרב נשים הולכות רגל. כמו כן, שאלות הנוגעות להשפעה ההדדית בין טכנולוגיות ICT לבין עיצוב פיזי וסביבתי על תפיסות פחד וניידות נותרו ללא מענה מספק.
בהתבסס על הספרות המחקרית, ההשערות הן כי קיים ייצוג חברתי של פחד במרחבים ציבוריים עבור נשים הולכות רגל, וכי ייצוג זה עשוי להשפיע על שילובן של נשים בניידות עירונית. עוד נטען כי תפיסת הפחד של נשים במרחבים ציבוריים מושפעת משילוב של גורמים הקשורים לביטחון אישי מבוסס-ICT ולסביבה פיזית, כאשר ייתכן שהשפעת הגורמים הסביבתיים פוחתת. בנוסף, צפויה הכללה גוברת של נשים בניידות, בהתאם לקרבה הגאוגרפית בין מרחבים ציבוריים מסוימים לבין פעילויות שונות.
למחקר זה שלוש תרומות עיקריות: ראשית, תרומה תיאורטית באמצעות קישור בין תיאוריית הייצוג החברתי לבין תחושת הפחד של נשים הולכות רגל כקבוצה, ובכך שילוב בין ייצוגים חברתיים לבין גיאוגרפיה מרחבית והתנהגות מרחבית. שנית, ניתוח ההשפעה ההדדית בין ICT לבין עיצוב סביבתי ופיזי על תפיסת הפחד, אשר חיוני להבנת תפיסות מרחב והתנהגות ניידות בעידן העיר החכמה. שלישית, מחקר זה עשוי לתרום גם למקבלי החלטות בפיתוח גישה אינטגרטיבית יותר מגדרית לשיפור איכות החיים בעיר, הבטחת ניידות וזכות למרחב עירוני, וכן צמצום אי השוויון בניידות עירונית.
Rotem Mindali, O. (2025). Gender differences in pedestrian safety perceptions: the physical and digital spheres. Travel behaviour and society, 41, 101103. https://doi.org/10.1016/j.tbs.2025.101103