Skip to main content

חקר עיתונות ותקשורת פוליטית

כיצד משפיע העידן הדיגיטלי על עיצוב החדשות

פרופ' מוטי נייגר הוא חוקר מוביל בתחום חקר העיתונות ותקשורת פוליטית, עם התמחות ייחודית בזיכרון מדיה, בסיקור סכסוכים ובהתפתחות הנורמות של העשייה העיתונאית. מחקריו בוחנים כיצד העיתונות מבנה את החוויות הקולקטיביות של זמן – עבר, הווה ועתיד – וכיצד המדיה משמשת הן כפלטפורמה והן כשחקן פעיל בעיצוב הזיכרון הציבורי, במיוחד בהקשרים של טראומה לאומית וסכסוך.

נייגר פרסם רבות על ייצוגי מדיה של מלחמה, לאומיות וביקורת, ומוכר ברחבי העולם בזכות עבודתו על  זהות מקצועית של עיתונאים ותהליכי פרסונליזציה של העיתונות בעידן הדיגיטלי. ביחד עם פרופ׳ קרן טננבוים (האונ׳ העברית),  הוא הנציג הישראלי למחקר Worlds of Journalism, הכולל חוקרים מ-80 מדינות לבחינה רב-תרבותי גלובלית של מצב העיתונות בעולם. מחקריו ראו אור בכתבי עת מהשורה הראשונה, בהם  Journal of Comm.; Journalism; Media, Culture & Society,  Comm. Research.

מעבר לפעילותו האקדמית, נייגר נוטל חלק פעיל גם בזירה הציבורית, בין היתר  כיו״ר ועדת המקצוע תקשורת וחברה במשרד החינוך, בפיתוח תכניות לימודים לחינוך למדיה בישראל, ובהשתתפות בוועדות לכתיבת קודי האתיקה לעיתונות. עבודתו הבין־תחומית מחברת בין תיאוריה תרבותית, לימודי תקשורת וניתוח ביקורתי של מדיה, ומספקת תובנות אקטואליות לאתגרים העומדים בפני העיתונות בעידן של קיטוב פוליטי ושינויים טכנולוגיים מואצים.

 

Publications related to Journalism Studies & Political Communication

Books

Neiger, M., Blondheim, M., & Liebes, T. (Eds.) (2008). Telling Media Stories – Reflections on Media Discourse. Jerusalem: Magnes & Smart Institute, Hebrew University. [in HEB] (380 pp.).

Articles

Kedem, A., & Neiger, M. (2024). Journalists’ Ideological Branding: Bridging Professional and Personal Branding on Twitter. Journalism Practice, doi: 10.1080/17512786.2024.2313141 [Link – Full publication]

Kedem, A., & Neiger, M. (2025, forthcoming). Journalists' Personalization: How Self-promoting, branding, and ideological positioning redefine journalistic practices, products, and institution. Communication & Society. 38 (2).

Neiger, M.  & Rimer-Tsory K. (2013). The War that wasn't on the News: "In-group nationalism" and "out-group nationalism" in newspaper supplements. Journalism: Theory, Practice & Criticism, 14: 721-736. [Link - Full publication]

Neiger, M & Rimmer-Tsory, K (2011). Nationalism and war representations in Israel's newspaper during the Second Lebanon War on 2006. Israel Studies in Language and Society3(2): 86-113 [in HEB]. [Link – Full publication

Neiger, M., Zandberg, E., & Meyers, O. (2010).  Communicating critique: Towards a conceptualization of journalistic criticism. Communication, Culture and Critique, 3(3): 377-395. [Link - Full publication]

Tenenboim-Weinblatt, K.  & Neiger, M. (2015). Print is Future, Online is Past: Cross-Media Analysis of Temporal Orientations in the News. Communication Research, 42(8): 1047-1067. [Link - Full publication]

Neiger, M. PI & Tenenboim-Weinblatt, K. PI (2016). Understanding Journalism through a Nuanced Deconstruction of Temporal Layers in News Narratives. Journal of Communication, 66(1): 139-160. [Link - Full publication]

Neiger, M.  (2017). Media Role in Shaping Shared Futures. Israel Studies in Language and Society. 9(2): 142-163. [in HEB] [Link - Full publication]

Tenenboim-Weinblatt, K. PI, & Neiger, M. PI (2018). Temporal affordances in the news. Journalism, 19(1), 37-55.[Link - Full publication]

Neiger, M. PI and Zandberg, E. PI (2004). Days of awe: The praxis of news coverage of violent conflict. Communications – The European Journal of Communication29, 429-446.  [Link - Full publication]

Zandberg, E. PI and Neiger, M. PI (2005). Between the nation and the profession: Journalists as members of contradicting communities. Media, Culture & Society27(1), 131-141.  [Link - Full publication]

Neiger, M. (2007). Media oracles: The political import and cultural significance of news referring to the future. Journalism: Theory, Practice & Criticism, 8(3): 326-338.[Link - Full publication]

Neiger, M. (2007). News speculating the future. In D. Caspi (Ed.). Media and Politics in Israel (pp. 75-90). Jerusalem: Van-Leer Institute. [in HEB, extended version of an article published in Journalism]. [Link – Full publiction]

Neiger, M. (2008). How to Read Texts in the Media – A critical model for interpretation of texts. In M. Neiger, Blondheim M. & Liebes, T (Eds.). Telling Media Stories – Reflections on Media Discourse (pp. 41-60). Jerusalem: Magnes & Smart Institute, Hebrew University. [In HEB]  [Link - Full paper]

Neiger, M., (2022). Israel's Media Landscape: Democratic Practice, Constrained Environment. In P.R. Kumaraswamy (Ed.), Palgrave International Handbook on Israel. London: Palgrave Macmillan. [Link - Full publication]

Tenenboim-Weinblatt, K. & Neiger, M. (2019). “The Past, Present, and Future of Journalism and Memory” in Wahl-Jorgensen, K. & T. Hanitzsch (eds.)  The Handbook of Journalism Studies (pp. 420-434). London: Routledge.  [Link - Full publication]

 

Entries in Academic Encyclopedias

Neiger M. (2022). "Time in Journalism". In. G.A. Borchard (Ed). Encyclopedia of Journalism (pp. 1640-1642). Thousand Oaks: Sage. DOI: https://dx.doi.org/10.4135/9781544391199.n409  [Link - Full publication]

 

Refereed Monographs and Research Report 

Neiger M., Zandberg, E., &  Abu-Raya, I. (2001).  Israeli Media or Jewish Media? – The Role of Israeli Media in Covering the Clashes between Israeli-Arab citizens and the police on October 2000. Jerusalem: Keshev – Center for the Democracy. (40 pp.) [in Hebrew].

Neiger, M., Zandberg, E., & Meyers M. (2008). The Rhetoric of Criticism: Challenging Criticism, Reaffirming Criticism, and Israeli Journalism during the Second Lebanon War. The Media in the Lebanon War series, Tel-Aviv: The Rothschild-Caesarea School of Communication, Tel Aviv University. (52 pp.). [in HEB] [Link - Full publication]

 

Related Grants and Prizes

 2014-2016, Israel Science Foundation [ISF 465/13]: Journalism and the challenge of time: A comparative study of news temporalities [with Keren Tenenboim-Weinblatt, Hebrew U.] and the international workshop (2017): Public Time and Media Temporalities in an Age of Acceleration.

2007     The Rothschild-Caesarea fund, Hertzog Institute, Tel-Aviv U., Criticism and the Media in the Lebanon War 2006. 2008     Israel Second Authority for TV and Radio;   TV News and Worst-Case Scenarios: Exploring Reporting on Anticipated Catastrophes

2017     Dan Prize for Excellence in Research (best paper of Israeli media scholar in the years 2015-2017), Tel-Aviv University,  [with Keren Tenenboim-Weinblatt]

2018     Project: The Collective Vision: The media and the construction of a shared social, The Truman Research Institute for the Advancement of Peace,

2020     Smart Institute, The Hebrew U., Worlds of Journalism study [with Keren Tenenboim-Weinblatt]