כיצד הזיכרון הקולקטיבי פועל בפלטפורמות ותיקות וחדשות
פרופ' מוטי נייגר תרם תרומה מחקרית משמעותית לתחום חקר הזיכרון, תוך דגש ייחודי על האופן שבו הזיכרון הקולקטיבי מעוצב ומשתנה באמצעות המדיה. עבודתו מפתחת תיאוריה על תפקידם של העיתונות, התרבות הפופולרית והפלטפורמות הדיגיטליות בבנייתו ובמשא ומתן מתמשך סביבו של הזיכרון הקולקטיבי, במיוחד בהקשר הישראלי.
הוא שותף לעריכת הכרך המכונן On Media Memory: Collective Memory in a New Media Age (Palgrave Macmillan, 2011), יחד עם אורן מאיירס ואייל זנדברג, שסימן נקודת מפנה בהגדרת סדר היום המחקרי של תחום "זיכרון המדיה". ספרו המשותף Communicating Awe: Media Memory and Holocaust Commemoration (Palgrave Macmillan, 2014), גם הוא עם מאיירס וזנדברג, מעמיק עוד יותר בחקר תפקיד המדיה בעיצוב זיכרון השואה, ומשלב בין ניתוח אמפירי לחדשנות מושגית.
נייגר פרסם בהיקף נרחב על הפונקציה המנמונלית של שידורי טלוויזיה ורדיו, של מדיה חברתית ושל מוסיקה פופולרית, ונחשב לדמות מובילה בחקר הדרכים שבהן הפלטפורמות הדיגיטליות מעצבות מחדש את השיח סביב השואה. בשנים האחרונות הוא מוביל פרויקטים שנתמכו על ידי הקרן הלאומית למדע (ISF), בהם Exploitative Memory ו-Webs of Remembrance, הבוחנים באופן ביקורתי את הפלטפורמיזציה ואת הטריוויאליזציה של הזיכרון ברשתות החברתיות.
מחקריו מציעים הבנה מעמיקה ומורכבת של יחסי הגומלין בין זיכרון, מדיה וזהות במרחב הציבורי הדיגיטלי.
Publications on Media Memory
Books
Neiger, M., Meyers, O., & Zandberg, E. (Eds.) (2011). On Media Memory: Collective Memory in a New Media Age. London: Palgrave Macmillan. 300 pp. [Link to the publication]
Meyers, O. PI, Zandberg, E. PI &, Neiger, M. PI (2014). Communicating Awe: Media Memory and Holocaust Commemoration. London: Palgrave Macmillan. [Link to the publication]
Articles
Neiger, M., Ben-David, A., & Meyers, O. (2025). Holocaust Discourse on the X Platform between Protest and War. Kesher, 62: 235-259. [Link – Full publication in Hebrew]
Ben-David, A., Meyers, O. & Neiger, M. (2024). How Social Memory Works on Social Media: A Conceptual and Methodological Framework. Memory, Mind & Media (Cambridge University Press) [Link – Full publication] doi:10.1017/mem.2024.18
Neiger, M. & Neiger-Fleischmann M. (2024). "A Digital Safe Haven: Six Functions of Social Media for Second-Generation Holocaust Survivors." In Baumel-Schwartz J. and A. Shrira (Eds.). Routledge International Handbook of Multidisciplinary Perspectives on Descendants of Holocaust Survivors (pp. 169-181) Routledge. [Link - Full publication]
Neiger, M., Meyers, O., & Ben-David, A. (2023). Tweeting the Holocaust: Social media discourse between reverence, exploitation, and simulacra. Journal of Communication, 73(3): 222–234. DOI: 10.1093/joc/jqad010 Special issue – The good, the bad and the ugly of social media. [Link – Full publication]
Neiger, M. (2020). Theorizing Media Memory: Six Elements Defining the Role of the Media in Shaping Collective Memory in the Digital Age. Sociology Compass. 14(5), 1-11. [Link - Full publication]
Neiger, M., Zandberg, E., & Meyers, O. (2014). "Reversed memory": Journalistic work between traumatic past and triumphal present. In Zelizer B. & Tenenboim-Weinblatt, K. (Eds.). Journalism & Memory. London: Palgrave Macmillan. [Link - full publication]
Neiger, M. PI, Meyers, O. PI, Zandberg, E. PI (2011). Localizing collective memory: regional radio stations in Israel and the construction of "regional memory" In: Neiger, M., Meyers, O., Zandberg, E. (Eds.). On Media Memory: Collective Memory in a New Media Age (pp. 156-174). London: Palgrave Macmillan. [Link for the full publication]
Neiger, M. PI, Meyers, O. PI, Zandberg, E. PI (2011). On media memory – an introduction. In: Neiger, M., Meyers, O., Zandberg, E. (Eds.). On Media Memory: Collective Memory in a New Media Age (pp. 1-24). London: Palgrave Macmillan. [Link for the full publication]
Neiger, M. PI, Zandberg, E. PI, & Meyers, O. PI (2011). Tuned to the nation's mood: Popular music as a mnemonic cultural object. Media, Culture & Society. 33(7): 971-987. [Link Full publication]
Meyers, O. PI, Neiger, M. PI & Zandberg, E. PI (2011). Structuring the Sacred: Media Professionalism and the Production of Mediated Holocaust Memory. Communication Review, 14(3): 123-144. [Link - Full publication]
Zandberg, E. PI, Neiger, M. PI, & Meyers, O. PI (2011). Past Continuous: Newsworthiness and the Shaping of Collective Memory. Critical Studies in Media Communication, 29(1): 65-79. [Link - Full publication]
Neiger, M. PI, Meyers, O. PI & Zandberg, E. PI (2009). Songs to Remember: Popular Culture, Collective Memory and Radio Broadcasts on Israel's Memorial Day for the Holocaust and the Heroism. Megamot, 46(1-2): 254-280. [in HEB] [Link to publication]
Meyers, O. PI, Zandberg, E. PI & Neiger, M. PI (2009). Prime time commemoration: An analysis of television broadcasts on Israel's Memorial Day for the Holocaust and the Heroism. Journal of Communication, 59: 456-480. [Link - Full publication]
Refereed Monographs and Research Repor
Neiger, M., Zandberg, E. & Meyers M. (2007). The Public Role of Commercial Media: Television and Radio Broadcasts during Israel's Memorial Day for the Holocaust and the Heroism, 1991-2004. (97 pp.). [in HEB]
Entries in Academic Encyclopedia
Neiger, M. (2024). "Media Memory". In Pogačar, M. & Biett, L. (Eds.) Palgrave Encyclopedia of Memory Studies. London: Palgrave Macmillan. [Link - Full publication]
Related Grants Prizes
2023-2027, Israel Science Foundation [ISF 1670/23], Exploitative Memory: The Trivialization and Platformization of Holocaust Remembrance on Social Media [with Oren Meyers and Anat Ben-David]
2019-2023, Ministry of Science and Technology [MoST 3-16510], Webs of Remembrance: Holocaust Memory in the Age of Social Media [with Oren Meyers and Anat Ben-David]
2012 Top paper (1st. place) at the interactive session of the ICA conference, Boston, MA: Tuned to the Nation's Mood: Popular Music as a Mnemonic Cultural Object International Communication Association (ICA) [w/ O. Meyers & E. Zandberg]
2007-2010, Israel Science Foundation [ISF 291/07]: Collective Memory and Multi-channel Commercial Media: Television and Radio on Israel's Memorial Day for the Holocaust and the Heroism, 1987-2007 [with Eyal Zandberg & Oren Meyers, U. of Haifa].
ISF grant for the international workshop (2009): On Media Memory - The Future of Mediated Collective Memory in an Age of Changing Media Environments
2005, Israel Second Authority for TV and Radio, The public role of commercial media: The case of the Holocaust Memorial Day