Skip to main content

האם אנשים אוהבים כללים קוגנטים? הבחירה בין חובות גילוי, כללי ברירת מחדל וכללים קוגנטים ביחסי ספק-צרכן (באנגלית)

אורי כץ ואיל זמיר, 2021

בשנים האחרונות, מחקרים אמפיריים רבים בחנו עמדות רווחות כלפי "הינדים" (nudges), אך כמעט שלא נעשו מחקרים שבחנו עמדות רווחות כלפי כללים קוגנטים. כדי למלא את הלקונה, מאמר זה מתאר חמישה מחקרים (N=3,103) – רובם מחקרים שנרשמו מראש אשר בוצעו על מדגמים מייצגים של אוכלוסיית ארצות הברית, ובחנו את עמדות הציבור כלפי כללים קוגנטים בהקשרים חוזיים. מצאנו כי ביחסים בין ספק ללקוח, אנשים נוטים לדרג כללים מחייבים כיותר רצויים מאשר חובות גילוי או כללים ברירת מחדל (default rules). שיפוטיהם של אנשים בהקשר זה תלויים ביעילות היחסית של סוגי הכללים השונים בהגנה על האינטרסים של הלקוח ובהשפעתם הצפויה על המחיר. עם זאת, ישנה תמיכה משמעותית בכללים קוגנטים גם אם הם יעילים רק במעט או במידה בינונית יותר מהחלופות, ואף כאשר הם גוררים עלייה במחיר. אנשים נוטים להאמין כי כללים מחייבים בתחום זה משפרים את חופש החוזים של הלקוחות – מה שעשוי להסביר מדוע שיפוטים אלו אינם מתואמים עם הנטיות האידיאולוגיות של אנשים (ליברליות או שמרניות).

פורסם ב-Journal of Empirical Legal Studies. המאמר המלא זמין גם ב-SSRN.